Informujemy, że ta strona korzysta z plików cookie.
Aby dowiedzieć się więcej, prosimy przeczytać informację o ciasteczkach.
PŚDS

28.03.2024, imieniny: Anieli, Kasrota, Soni

licznik wejść: 1687205

Wycieczka szlakiem tatarskim (09.07.2018)

W dniu 3 lipca wczesnym rankiem udaliśmy się na autokarową wycieczkę na Podlasie. Jest to piękny region na wschodzie Polski, gdzie na jednym terenie żyją Polacy czterech wyznań: katolicy, grekokatolicy, czyli chrześcijanie wyznania prawosławnego, polscy Tatarzy wyznania muzułmańskiego oraz wyznawcy judaizmu.

Pierwszym przystankiem naszej wyprawy były Kruszyniany. To niewielka miejscowość zamieszkała przez Tatarów, gdzie mieliśmy okazję poznać ich polską tradycję i historię. Byliśmy w jedynym na tym terenie meczecie – świątyni muzułmańskiej, w której dowiedzieliśmy się jak kultywowane są ich święta oraz jak wyglądają nabożeństwa. Odwiedziliśmy cmentarz tatarski i poznaliśmy tradycję pochówku zmarłych. Później mieliśmy okazję popróbować regionalnych potraw w Tatarskiej Jurcie. Obejrzeliśmy ekspozycję poświęconą zasłużonym naszej ojczyźnie Polakom tatarskiego pochodzenia.

Następnie udaliśmy się do Supraśla, aby przyjrzeć się kulturze Polaków związanych z wyznaniem prawosławnym. Mogliśmy tutaj zwiedzić muzeum Ikon. Ikona to bardzo szczególny rodzaj wyznania wiary, opowiedzianej poprzez symbolikę malowidła. Dlatego ikon się nie maluje, choć to rodzaj świętego obrazu, ale pisze, tak jakby chciało się spisać historię używając symboliki kolorów, ustawienia postaci, relacji między nimi, ich gestów dłońmi oraz kierunku patrzenia. Ikon było wiele. Jedne opowiadały o życiu Matki Bożej, inne przedstawiały życie i misję Jezusa Chrystusa, jeszcze inne – żywoty świętych. Ikony wyeksponowane były w salach imitujących rzymskie katakumby – schronienie pierwszych chrześcijan, co potęgowało nastrój i robiło wrażenie. Dopełnieniem zdobytej wiedzy na temat wiary grekokatolików był spacer po Monasterze, czyli prawosławnym klasztorze i wstąpienie do prawosławnej świątyni zwanej cerkwią, aby posłuchać, w jaki sposób odprawiane są nabożeństwa w obrządku grekokatolickim. W Supraślu zjedliśmy tradycyjny obiad z kartaczami w roli głównej i wyruszyliśmy w drogę do Tykocina.

Od wieków było to miasto zamieszkałe w dużej części przez polskich Żydów. W miasteczku ocalała piękna synagoga dorównująca wielkością i bogactwem synagodze na Krakowskim Kazimierzu, a urząd rabina Tykocina słynął w świecie rabinackim. Dziś pełni ona funkcję muzeum. Odwiedzają ją nie tylko Polacy, ale także potomkowie mieszkańców Tykocina, żyjący dziś w Izraelu. Niestety nie udało się nam zwiedzić synagogi w środku, ponieważ dotarliśmy na miejsce po zamknięciu muzeum. Pospacerowaliśmy po rynku, zrobiliśmy sobie zdjęcia pod pomnikiem właściciela dóbr tykocińskich, hetmana Stefana Czarnieckiego i nieco zmęczeni, ale też zadowoleni udaliśmy się w drogę powrotną do domu.

Archiwum

GALERIA

przejdź do galerii"Słońce w tropikach", pastel olejny